- Startsida
- Kunskapsstyrning vård
- Kunskapsstöd
- Publicerade kunskapsstöd
- Akut vård
- Omhändertagande av akut sjuk patient, vägledning
Omhändertagande av akut sjuk patient, vägledning
Här finns information om vägledningen för omhändertagande av den tidskritiskt sjuka eller skadade patienten.
Varje år görs ungefär fyra miljoner larmsamtal i Sverige. Ungefär hälften är medicinska larmsamtal och knappt en miljon är ambulansuppdrag. Det görs två miljoner besök på landets akutmottagningar. Hur akutsjukvården och den akuta vården är organiserad skiljer sig mellan olika regioner och även inom regioner. Det kan vara särskilt utmanande att säkra den akuta vården vid tillstånd och skador som är tidskänsliga och potentiellt farliga för liv och hälsa när sjukvårdsorganisationen är av varierande omfattning, organisation och även kvalitet.
Vägledningen fokuserar på nödvändiga resurser, förmågor och processer, med patienten som utgångspunkt. Den omfattar vård på akutmottagning, vård innan ankomst till akutmottagning och vård efteråt på sjukhus, inklusive transport och kontakter mellan alternativa utbudspunkter och kompetenser, utifrån geografisk, befolkningsmässig och organisatorisk situation.
Vägledning omhändertagande av akut sjuk patient (PDF) Pdf, 324 kB.
Konsekvensbeskrivning omhändertagande av akut sjuk patient (PDF) Pdf, 196 kB.