- Startsida
- Kunskapsstyrning vård
- Kvalitetsregister
- Automatiserad informationsförsörjning
Automatiserad informationsförsörjning till nationella kvalitetsregister
Automatiserad informationsförsörjning innebär att vårdpersonal som registrerar data i en patientjournal inte manuellt behöver registrera samma information i ett kvalitetsregister. Istället finns en funktion som gör att den efterfrågade informationen automatiskt förs över till kvalitetsregistret.
En automatisering av informationsförsörjning påverkar de vårdverksamheter som registrerar uppgifter i något eller flera kvalitetsregister, och är beroende av många parters samverkan. Arbetet samordnas av Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) med stöd av Inera på uppdrag av Nationellt system för kunskapsstyrning. Syftet med informationsförsörjning är att förenkla datainsamling till kvalitetsregister och begränsa eller eliminera dubbelregistrering.
Mål:
- Minskad administrativ belastning på vården.
- Bättre användning av dokumentationsstandarder för informationsöverföring.
- Högre kvalitet och täckningsgrad i registren.
Inled arbete med automatiserad informationsförsörjning
- Kontakta Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) för vägledning. Använd formuläret längst ner på sidan.
- Kontakta din it-förvaltning. Ofta finns en så kallad objektägare i den regionala it-förvaltningen med ansvar för tjänster till vårdverksamheten. Objektägaren kan ta emot önskemålet om anslutning till ett särskilt register.
- Kontakta Inera för anslutning till tjänsten "Informationsutlämning till kvalitetsregister". Den tjänsten använder samma tekniska infrastruktur som kommuner och regioner använder för överföring av data till nationell patientöversikt (NPÖ) och 1177-Journalen. I den kan journaluppgifter överföras automatiskt till de nationella kvalitetsregistren.
Om tjänsten Informationsutlämning till kvalitetsregister på Inera.se
Informationsspecifikation
I samband med att en vårdgivare ansluter sig till ett kvalitetsregister med automatiserad informationsförsörjning tas en informationsspecifikation fram, eller så finns redan en sådan. En sådan specificerar var, när och hur information ska hämtas från vårdens dokumentation. Informationsspecifikationer för kvalitetsregister finns på sidor för respektive anslutet register.
Personuppgifter vid informationsförsörjning
Automatisering ändrar inte den juridiska grunden för utlämning av personuppgifter till kvalitetsregister. Varje vårdgivare ansvarar för sin personuppgiftshantering, det gäller journalföring såväl som informationsöverföring till ett kvalitetsregister. Det som tillkommer i samband med automatisering är hur it-organisationen agerar som personuppgiftsbiträde. Detta regleras i så kallade personuppgiftsbiträdesavtal (PUB-avtal).