- Startsida
- Kunskapsstyrning vård
- Kvalitetsregister
- Medarbetare i kvalitetsregister
- Datahantering
- Kvalitetssäkra registrets data
Kvalitetssäkra registrets data
För att data från nationella kvalitetsregister ska kunna användas i kvalitetsarbete krävs att datan är korrekt och standardiserad. Korrekt data innebär att man mäter rätt saker med rätt metoder, för att få kompletta och tillförlitliga resultat. Registret ska ha kriterier för sin datainsamling.
Arbetet med att kvalitetssäkra registren omfattar en rad aspekter, som hur data lagras, vilken behörighet som krävs för olika typer av arbete med registret, att de som matar in data har rätt kompetens, hur data matas in, vilken information patienterna får, om det är data om rätt patienter som registreras etcetera. Och, framför allt, om data som matas in är korrekta, det vill säga om de stämmer överens med källdata i journalsystemen.
I handboken för kvalitetssäkring finns förklaringar, konkreta förslag och exempel på hur det går till att kvalitetssäkra data.