- Startsida
- Kunskapsstyrning vård
- Kvalitetsregister
- Medarbetare i kvalitetsregister
- Registrets ansvar vid automatiserad informationsförsörjning
Registrets ansvar vid automatiserad informationsförsörjning
Här finns information om vad du som arbetar med ett kvalitetsregister har för ansvar vid införande och förvaltning av automatiserad informationsöverföring till kvalitetsregister.
Sedan 2019 finns styrande principer för informationsförsörjning av nationella kvalitetsregister. Principerna innebär att informationsförsörjning mellan regioners vårdinformationssystem och de nationella kvalitetsregistren ska ske via Ineras tjänst ”Informationsutlämning till nationella kvalitetsregister”. Tjänsten använder samma tekniska infrastruktur som kommuner och regioner använder för överföring av data till nationell patientöversikt (NPÖ) och 1177-Journalen. I den kan journaluppgifter överföras automatiskt till de nationella kvalitetsregistren.
Automatisering av informationsutlämning medför tekniska beroenden. Fyra parter upprätthåller informationsflödet: vårdgivaren med it-stöd, respektive kvalitetsregister med teknisk plattform samt Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) som tillsammans med Inera förvaltar den mellanliggande infrastrukturen. Vårdgivare och kvalitetsregister har det huvudsakliga ansvaret för förvaltning. SKR och Inera ansvarar för upprätthållande av tjänsten "Informationsutlämning till kvalitetsregister" samt tillgång till centrala resurser och löpande support för anslutningar.
2020 beslutades om strategi för informationsförsörjning mellan huvudmännen och de nationella kvalitetsregistren.
Ta fram en informationsspecifikation
En automatiserad informationsförsörjning specificeras i en informationsspecifikation. I den specificerar registret vilka uppgifter som ska hämtas från vårddokumentationen.