Patientföreträdare: Med rätt verktyg kan jag minska mina vårdbesök
En mer delaktig patient med hjärtsvikt behöver troligen inte runt 20 vårdbesök per år. Patientföreträdare menar att om helhetsperspektivet i vårdmötet blir tydligare och stöd för egenvård stärks kan både hälsa och effektivitet förbättras.
Personcentrering och samskapande med patient ingår i alla nivåer av systemet för kunskapsstyrning. Men kliniska kunskapsstöd beskriver inte hur ett patientmöte ska gå till och stöd till egenvård kan variera.
– Jag tycker att det finns väldigt mycket jag skulle kunna göra själv, som att använda digitala hjälpmedel, men jag behöver stöd för att hitta rätt, säger Henrik Ånfors, patientstödjare i Region Jönköping län samt projektmedarbetare för patientens kunskapsstöd i Sydöstra sjukvårdsregionen.
Utmaning med flera diagnoser
Många personer med flera kroniska sjukdomar har utmaningar med att hälso- och sjukvården ofta har svårt att bemöta deras diagnoser på ett samlat sätt.
– Många jag möter har flera kroniska sjukdomar men blir behandlade i stuprör. Någon måste tala om för patienten vad den kan göra med sina olika diagnoser så att det hänger ihop. Vi har en hälso och sjukvårdslag men vi jobbar bara med sjukvård. Vi måste få med hälsoperspektivet också, för det är där personen med sina olika åkommor finns. Resten av personen är frisk och det ska hänga ihop, säger Inger Roos vid Funktionsrätt Sverige.
När patienter får stöd och verktyg för att hantera delar av sin behandling på egen hand, kan de undvika onödiga vårdbesök och frigöra resurser inom vården.
– Kanske kan vi tillsammans omforma hälso- och sjukvården så att patienter i större utsträckning själva tar hand om sin hälsa, vilket skulle avlasta vården, säger Henrik Ånfors.