Publicerad 7 maj 2026

Primärvårdsrapport 2026 visar på flera förbättringar i sjukvårdsregion Stockholm-Gotland

Sjukvårdsregion Stockholm-Gotlands årliga primärvårdsrapport presenterar pågående förbättringsarbeten för de stora patientgrupper som omfattas av primärvården. Rapporten innehåller också analysstöd inför förflyttningar från sekundärvård till primärvård.

Primärvårdsrapporten publiceras för sjätte året i rad av regionalt programområde (RPO) primärvård. Den sammanfattar arbetet med ett systematiskt och långsiktigt arbete som förbättrar för patienter i sjukvårdsregion Stockholm-Gotland.

– Vi fortsätter arbeta med våra fyra fokusområden i samarbete med vårdverksamheter och andra regionala programområden, där det glädjande nog har skett flera förbättringar. Vi ser också en ökad förståelse för vikten av samverkan och prioriteringar. Något som blir alltmer nödvändigt då hela vårdsystemet står inför utmaningen med ökat antal äldre och växande vårdbehov, säger Viveca Gyberg, ordförande i RPO primärvård.

Fokusområdena är psykisk hälsa, sköra äldre, hjärt- och kärlprevention samt över- och underdiagnostik. De har valts ut på grund av att de omfattar stora patientgrupper och ingår i primärvårdens huvuduppdrag. Här finns också möjligheter till förbättringar och effektivare resursanvändning.

Analys av vårdförflyttningar och behov av prioriteringar

Samtidigt som primärvården har svårt att hinna med kärnuppdraget finns en ökande efterfrågan att ta över fler uppgifter från sekundärvården. Vårdöverskjutningar sker också ofta utan att vare sig kunskapsstöd, avtal eller resurser följer med. Primärvårdrapporten innehåller bland annat en lista över frågeställningar att använda som stöd när förflyttningar föreslås. Rapporten belyser också behovet av att prioritera förändringar då flera föreslås samtidigt.

Primärvårdsrapport 2026, Vårdgivarguiden

Kontakta oss

Kontakta kunskapsstyrning hälso- och sjukvård

Verifiering * (obligatorisk)
Vi kontrollerar att du är en människa och inte en robot.