Process för förvaltning av kunskapsstöd justeras
I höst och vid årsskiftet sker några förändringar av processen för hur kunskapsstöd förvaltas. Fokus är att kunskapsstöden kontinuerligt ska ses över för att vara aktuella och att de ger det stöd som professionen behöver. Ökad tydlighet kring hur revideringar görs och en ny sakkunniggrupp för primärvård ska göra det möjligt.
Förvaltning av kunskapsstöd är en central uppgift för systemet för kunskapsstyrning inom hälso- och sjukvård. Efter beslut från styrgruppen för kunskapsstyrning sker vissa förändringar både under hösten och senare vid årsskiftet. De tre förändringar som gäller nu för samtliga nationella kunskapsstöd är:
- Rutinmässig revidering genomförs var tredje år
- Myndigheters uppdaterade rekommendationer och föreskrifter kan lättare hanteras i kunskapsstöd enligt en rutin för följdändring
- Syftet med synpunktsinhämtningar som sker från regionerna är förtydligat med fokus på att återkoppla kring kunskapsstödets användbarhet i regionerna
Ny sakkunniggrupp primärvård från 2025
Vid årsskiftet startar en ny sakkunniggrupp för primärvård. Den ersätter tidigare nationella arbetsgrupper (NAG) som har funnits med liknande uppdrag fördelade på de nationella programområden (NPO). Medlemmar till den nya gruppen tillsätts av sjukvårdsregionerna i dialog med nationella primärvårdsrådet och ska bestå av: ordförande och processledare, specialister i allmänmedicin, sjuksköterska, fysioterapeut samt representant för kommunal hälso- och sjukvård.
– Sakkunniggrupp primärvård kommer genomföra revideringar av kliniska kunskapsstöd för primärvård, i tät samverkan med respektive NPO. Gruppen kommer att ha nationella primärvårdsrådet som styrgrupp, säger Petra Vogt.
Ytterligare en förändring från årsskiftet är att alla övriga kunskapsstöd ska ha en utsedd sakkunnig person. Den sakkunnige är ingång och kontaktperson i frågor som rör kunskapsstödet, bevakar behov av revidering samt är med och genomför revideringar. Det gäller kliniska kunskapsstöd för specialiserad vård, personcentrerade och sammanhållna vårdförlopp, vårdprogram, vårdriktlinjer samt vägledningar och rapporter.