Publicerad 17 september 2024

Så kan artificiell intelligens göra fler kunskapsstöd tillgängliga

Artificiell intelligens (AI) skapar stora möjligheter inom hälso- och sjukvården. Ett pilotprojekt i Region Halland har tagit sig an utmaningen att undersöka hur kunskap från olika källor kan samlas, kvalitetssäkras och bli mer användarvänliga.

Vårdpersonal behöver idag bearbeta en stor mängd information från olika håll för att säkerställa att de har tillgång till de senaste och mest relevanta kunskaperna för patientvården. Det är en process som kan vara både utmanande och tidskrävande.

Med hjälp av AI skulle informationen kunna paketeras på ett mer användarvänligt sätt och göra det lättare för vårdgivare att snabbt hitta svar på sina frågor.

– I stället för att söka efter information kommer vårdpersonal kunna få de mest relevanta delarna presenterade för sig utifrån specifika situationer eller patientfall. Då kan ett större fokus läggas på patientvården, säger Markus Lingman, ansvarig för projektet i Halland samt medlem i nationell samverkansgrupp metoder för kunskapsstöd.

Pilotprojekt testar AI-teknik på 1177 för vårdpersonal

Samtidigt som tekniken utvecklas i en rasande takt behöver kvaliteten och tillförlitligheten i AI-verktygen säkerställas. Det kräver samarbete mellan tekniska experter, vårdpersonal och myndigheter. I somras påbörjades ett pilotprojekt på 1177 för vårdpersonal av Region Halland som har visat på positiva resultat.

– De preliminära resultaten från sommarens pilotprojekt är lovande, men vi behöver fortsätta säkerställa kvaliteten och förstå tekniken innan vi rullar ut det brett, säger Markus Lingman.

Vi står också inför en utmaning kring att säkerställa att AI-modellerna använder korrekt och certifierad information. Nuvarande AI-motorer hämtar data från hela internet, vilket gör det svårt att garantera att informationen är från tillförlitliga källor. Det finns dock teknik som gör det möjligt att isolera AI till att använda certifierad data från exempelvis Socialstyrelsen eller Läkemedelsverket.

– Det är en spännande tid och teknikutvecklingen går blixtsnabbt. Om tre år, kanske till och med nästa år, är vi där, avslutar Markus Lingman.

Kontakta oss

Kontakta kunskapsstyrning hälso- och sjukvård








Verifiering * (obligatorisk)
Vi kontrollerar att du är en människa och inte en robot.