Publicerad 3 juni 2024

Införande Säker digital kommunikation, SDK, för socialtjänsten

Initiativet driver på för att fler kommuner ska ansluta till SDK, initialt för socialtjänsten. Samtidigt som initiativet driver påtryckningar mot andra aktörer att också ansluta.

Målsättningen är att under 2024 skapa förutsättningar för alla berörda parter inom socialtjänstens verksamhetsområde, initialt inom individ- och familjeomsorgen, att införa SDK.

Genom ett organiserat införandestöd ges deltagande kommuner stöd och förutsättningar att etablera digitala infrastruktur tjänster, upphandla från ett dynamiskt inköpssystem, etablera behövliga informationssäkerhets rutiner och processer och skapa nya arbetssätt.

Med initiativets stöd ges deltagande kommuner möjlighet att med SDK ersätta osäkra och ineffektiva kommunikationskanaler som fax och e-post.

Säker digital kommunikation

Mål och nyttor

Den långsiktiga målsättningen är att 80 procent av alla kommuner har anslutit socialtjänsten till SDK vid årsskiftet 2025/2026. Följande nyttor kan uppstå och därmed realiseras:

Tid- omfördelningsnyttor:

  • Minskad administrationstid
  • Effektivare kommunikation
  • Kortare handläggningstider

Säkerhet:

  • Högre informationssäkerhet
  • Systematisk tillit
  • Ökad trygghet för medarbetare

Invånarnyttor:

  • Invånare behöver inte agera bud och hämta information från andra organisationer
  • Kortare handläggningstider
  • Ökad trygghet för invånare
  • Ökat förtroende för offentlig sektor
  • Högre tillgänglighet till handläggare

Kvalitet:

  • Minskade fel och försvunnen post
  • Följer nationell och internationell infrastrukturstandard

Miljö och klimat:

  • Minskad pappersförbrukning
  • Minskade transporter

Leveranser

  • Införandestöd till kommuner i form av intensivkurser som genomförs löpande i omgångar. Målsättningen med programmet är att ge goda kunskaper, verktyg och erfarenheter i syfte att underlätta och förenkla er anslutning till SDK.
  • Marknadsdialog för att påverka leverantörer av verksamhetssystem att bygga in SDK-funktionalitet i verksamhetssystemen.
  • Förenkling av upphandling från DIS (dynamiskt inköpssystem).
  • Uppdatera befintligt kravbibliotek med generiska krav på stöd för SDK i verksamhetssystem.

Detta krävs av en deltagande kommun

För respektive kommun innebär initiativet:

  • Att ansluta till den nationella tjänsten hos Digg.
  • Att tekniska förutsättningar etableras, antingen genom en leverantör på marknaden via upphandling från Addas befintliga DIS, genom samverkan använda annan kommuns grundläggande infrastruktur eller genom utveckling i egen teknisk infrastruktur.
  • Att införa ett Ledningssystem för Informationssäkerhet (LIS) i de delar av verksamheten som ska ansluta till SDK.
  • Att förändra arbetssätt i verksamheter – handläggare och personal i kommunen ska sluta använda faxen, e-post eller vanlig frimärkspost.

Finansiering

Om din kommun vill ta del av införandestödet innebär det en kostnad på 5. 000 kronor.

Om erbjudandet

Här kan du ta del av erbjudandet i sin helhet samt räkna på nyttor för kommunen. Beslut om ansluta till initiativet är bindande.

Erbjudande Införande Säker digital kommunikation för socialtjänsten (PDF) Pdf, 760 kB.

Sista datum för svar till SKR

Ifylld och undertecknad avsiktsförklaring scannas och skickas till SKR senast 30 september 2024.

Om intiativet och svar på frågor

Filmen är cirka 31 minuter lång. En presentation av intiativet sker i cirka 10 minuter, därefter en öppen frågestund där kommunerna ställer frågor till SKR, Adda och Inera om initiativet.

Informationsansvarig

  • Kenneth Zetterberg
    Konsult

Kontakta oss

Kontaktformulär SKR








Verifiering * (obligatorisk)
Vi kontrollerar att du är en människa och inte en robot.

Om initiativet

Om Handslaget

Handslaget för välfärdsutveckling genom digitalisering är en kommungemensam kraftsamling i syfte att öka digitaliseringstaken, med siktet inställt på visionen om världens mest innovativa och omtänksamma välfärd

Alla initiativ