12 juni 2024 kl. 09.30-16.00

Hur kan vi stärka tilliten till socialtjänsten?

De senaste åren har socialtjänsten varit föremål för flera kampanjer som har skadat förtroendet för verksamheten, vilket är olyckligt då socialtjänstens uppdrag till stor del bygger på ett frivilligt och tillitsfullt samarbete. Under en webbsänd heldag lyfts ett antal konkreta exempel på hur kommuner gör för att bygga tillit.

Anmäl dig

Innehåll

När socialtjänsten utsätts för kampanjer i syfte att skada förtroendet, hur kan verksamheten organisera sig för att skapa tillit?

Under en webbsänd heldag lyfter vi ett antal konkreta exempel, bland annat

  • medborgardialoger
  • dialogmöten
  • samhällsvägledare
  • kulturtolkar
  • samarbete med kommunikationsfunktionen
  • dialogsocionomer
  • utlokalisering av socialkontor
  • organisering i geografiska områden.

Vi får också ta del av Socialstyrelsens arbete med att motverka ryktesspridning och desinformation.

Målgrupp

Förtroendevalda, chefer och verksamma inom socialtjänsten, chefer och verksamma inom kommunikation.

Praktisk information

Sändningen kan ses i efterhand till och med 1 november 2024.

Program

09:30 Inledning

Karin Falck, handläggare, SKR

09:35 Omställning mot en ny socialtjänstlag

Vad innebär kan omställningen mot en ny socialtjänstlag innebära för socialtjänstens möjligheter att arbeta er med att bygga förtroende?

Ove Ledin, samordnare SKR

09:55 Motverka ryktesspridning och desinformation om socialtjänsten

Socialstyrelsen arbetar sedan 2022 med ett regeringsuppdrag att motverka ryktesspridning och desinformation om socialtjänsten som ska slutredovisas i december 2026. I det arbetet har man haft dialoger med myndigheter och rest runt i landet och träffat olika kommuner. Vad är deras slutsatser? Vilket material finns?

Marie-Anne Karlsson, utredare Socialstyrelsen

10:20 Paus

10:30 Medborgardialoger – går det att tillämpa i socialtjänstens arbete?

Medborgares möjlighet till inflytande och delaktighet i det lokala samhällets utveckling har blivit en allt viktigare fråga för kommuner och regioner, dels för att skapa tillit till det demokratiska systemet och dels för att utveckla ett hållbart samhälle. Kan teorierna i medborgardialogen användas för att stärka tilliten till socialtjänsten?

Nils Munthe, handläggare SKR

11:00 Medborgarinvolvering i omställningen mot en ny socialtjänstlag i Botkyrka

Om vi ska ha en medborgarstyrd socialtjänst, hur gör vi det? Camilla Johansson, programchef i Botkyrka håller just nu på att planera inför medborgarinvolvering i Botkyrka. Hur kan man starta och upprätthålla en dialog med medborgarna som blir trovärdig?

Camilla Johansson, programchef i Botkyrka och Nils Munthe SKR

11:30 Paus

11:40 Utflyttad socialtjänst i Skäggetorp, Linköping – hur blev det?

När Linköping valde att flytta ut och integrera olika förvaltningar i Skäggetorp fanns det flera politiska mål med initiativet. Man ville minska glappet mellan myndighetsbeslut och öppenvård, och man ville även komma åt att många familjer tackade nej till erbjudna insatser. Man kopplade initiativet till en åtgärdsplan mot segregation där en av målsättningarna var ökad närvaro i områden med svaga förutsättningar.

Hur blev det sedan? Vad säger de första utvärderingarna? Har mötet mellan socialtjänst och medborgare blivit bättre?

Karolina Rydbrant, verksamhetschef och Malin Wiggur, enhetssamordnare

12:10 Lunch

13:10 Motverka rädslan i Göteborg Nordost

Nelly Teinenbaoum Enlund, 1:e socialsekreterare i Göteborg Nordost IFO myndighetsutövning hade egentligen ingen avsatt tid för att möta människor i området där hon arbetar. När hon förstod hur mycket frågor och framförallt rädsla det fanns kring socialtjänstens uppdrag tänkte hon att hon behövde förstå mer. Flera år innan desinformationskampanjen på allvar briserade gav hon sig ut och träffade olika föräldrar och satte sig ner för att lyssna på dem, något som har gett och ger henne en fördjupad kunskap både om området och om hur hon kan arbeta.

13:30 Dialogsocionomer i Malmö

Det fanns en bördig mark att odla desinformationen på menar Anna Kosztovics, samordnare Malmö och syftar på att rädslan för socialtjänsten funnits där långt innan desinformationskampanjen. I Malmö finns idag 20 dialogsocionomer, och intresset för att anlita dem är enormt. SFI, Röda korset, trossamfund och föräldraföreningar, ju mer de är ute, ju fler vill att de ska komma.

Anna Kosztovics, samordnare Malmö och Kanzada Nahren Abraham, socionom, berättar.

14:00 Paus

14:15 Samhällsvägledare i Uppsala

I drygt ett år har man i Uppsala använt sig av samhällsvägledare, anställda via Uppsala ungdomsjour. Uppdraget är tredelat; uppsökande, stödjande och samordnande. Tillsammans arbetar vi i nära samverkan med socialtjänst, familjecentraler, skola, moské, svenska kyrkan och kulturföreningar. Hur fungerar det? Vad kan man uppnå med denna funktion?

Evin Bider och Basem Al-Nabulsi, samhällsvägledare, Sofia Tongring kommunikationsansvarig

14:45 Paus

15:00 Sundsvall geografiska team - en del av lösningen?

2019 gjorde Sundsvall en socioekonomisk kartläggning och beslutade om en större förändring för att möta de behov man såg fanns i områden med svagare socioekonomi, både vad gäller socioekonomi och tillitsfrågor. Man delade in kommunen i 4 team baserat på geografiska områden och organiserade sig därefter. Hela förändringen genomfördes med befintliga resurser.

Hur ser man på förändringen fem år senare? Vad har fungerat? Vad har varit svårt? Och känner innevånarna mer tillit till socialtjänsten idag?

Jimmy Hamrin och Anna Flodström, båda enhetschefer i Sundsvall.

15:30 Panelsamtal

Camilla Johansson, programchef i Botkyrka, Anna Kosztovics, samordnare Malmö och Evin Bider, samhällsvägledare i Uppsala.

16:00 Avslut

Informationsansvarig

  • Karin Falck
    Konsult

Kontakta oss

Kontaktformulär SKR








Verifiering * (obligatorisk)
Vi kontrollerar att du är en människa och inte en robot.