Publicerad 29 september 2023
Debatt

Replik: ”Tjänsten 1177 är effektiv och uppskattad”

Mycket fungerar bra när det gäller digitala tjänster i vården. Men mer krävs, främst en lagstadgad skyldighet för vårdgivare att dela patientinformation, skriver SKR och Inera i en replik.

Forum för Health Policy vill i sin debattartikel göra gällande att den svenska infrastrukturen för e-hälsa och de svenska digitala vårdtjänsterna är dåliga, krångliga och utspridda i en ”skog av myndigheter”. Lösningen är att låta en statlig aktör ta över ansvar och styrning för vårdens digitalisering.

Nu är SKR och Inera inga myndigheter, men som företrädare för två av de organisationer som enligt Forum för Health Policy utgör denna skog, vill vi gärna ge vår syn på saken och försöka nyansera bilden.

Vi vill först och främst framhålla att 1177, som drivs gemensamt av alla 21 regioner och förvaltas av Inera, är en effektiv och uppskattad tjänst. Där finns 9,7 miljoner invånarkonton, och varje månad har 1177.se cirka 15 miljoner besök, och cirka tolv miljoner inloggningar. Och på Ineras plattform som redan i dag gör det möjligt för offentliga och privata vårdgivare från hela landet att dela patientinformation, sker 300 miljoner anrop – varje månad.

Istället för att klä svensk hälso- och sjukvårds förmåga i säck och aska, bör vi känna stolthet över att vara ett av världens mest framstående länder vad gäller nationella digitala tjänster för invånare och medarbetare. Men samtidigt är vi inte nöjda.

I dag ställer medborgare med rätta höga krav på digitala tjänster, och det är en självklarhet för oss att även e-tjänster inom sjukvården ska vara tillgängliga och lätta att använda. Det ska gå att ta del av sin vårdinformation på bussen, på jobbet och på landet. Och vårdpersonalen ska såklart ha enkla och välfungerande IT-system som talar med varandra. Där är vi inte riktigt än.

Det är därför som regionerna just nu tillsammans genomför en konsolidering av regionernas journal- och vårdinformationssystem, som kommer att göra det ännu lättare att dela information både inom och mellan regioner, kommuner och privata vårdgivare. Målsättningen: en för patienten jämlik och logisk informationsdelning, oavsett var i landet vårdgivaren finns.

Arbetet med en nationell digital infrastruktur pågår, men det är inte billigt. Regionerna investerar miljardbelopp för att modernisera och införa nya vårdinformationssystem. Regeringen aviserade härom veckan att de avsätter 77 miljoner kronor under 2024 för en nationell digital infrastruktur. Det är mycket pengar, och ett välkommet tillskott, men faktum är att det är regionerna som drar det tunga lasset.

I stället för att diskutera vem som ska tillhandahålla digital infrastruktur och nationella tjänster, bör samtalet handla om vilka konkreta saker som behöver göras för att förbättra informationsdelningen – för medborgarnas, patienternas och vårdpersonalens skull.

Två åtgärder skulle enligt oss ge mest effekt och nytta:

  • Inför en lagstadgad skyldighet för vårdgivare att dela patientinformation med varandra. Trots att svensk hälso- och sjukvård består av många tusentals vårdgivare, som är beroende av samverkan med varandra för att möta patienters behov, är det i dag helt frivilligt för dem att dela information sinsemellan.
  • Inled ett finansiellt uppbackat omställningsprogram för att modernisera de hundratals IT-system som används av vårdgivare i dag. Många av dessa är utvecklade för 25-30 år sedan och i grunden designade för att låsa in information, inte dela den. Att bryta verksamheternas digitala arv är en nyckel för att kunna få ut ännu mer av potentialen i dagens nationella digitala infrastruktur.

Ameli Norling
chef för hälso- och sjukvårdssektionen, SKR

Patrik Sundström
tf vd, Inera

Läs vidare

Pressjour

Informationsansvarig

  • Helene Lindstrand
    Presschef

Kontakta oss

Kontaktformulär SKR








Verifiering * (obligatorisk)
Vi kontrollerar att du är en människa och inte en robot.