- Startsida
- Kunskapsstyrning vård
- Kvalitetsregister
- Organisation kvalitetsregister
Organisation nationella kvalitetsregister
Här hittar du information om hur organisationen för nationella kvalitetsregister är uppbyggd och styrs på regional och nationell nivå.
Regional nivå
Centralt personuppgiftsansvarig myndighet (CPUA)
I Patientdatalagen regleras ansvaret för uppgifter i nationella kvalitetsregister. Endast myndigheter får vara ansvariga för den hantering av personuppgifter som sker i kvalitetsregistret. Detta ansvar kallas centralt personuppgiftsansvar (CPUA). Regionstyrelser eller regiondrivna sjukhus med egna styrelser är exempel på myndigheter inom hälso- och sjukvård som kan vara CPUA-myndighet för ett kvalitetsregister.
CPUA-myndigheten har det yttersta ansvaret för sitt eller sina kvalitetsregister gällande teknisk drift och förvaltning, ekonomi och personal. CPUA-myndigheten har det formella ansvaret för registrets medel samt ansvarar för internkontroll och uppföljning av kvalitetsregistrets verksamhet.
Registerhållare och registerstyrgrupp
Varje nationellt kvalitetsregister har en registerhållare som arbetar på uppdrag av CPUA-myndigheten. Även registerstyrgruppen arbetar på uppdrag av CPUA-myndigheten och bör bestå av professionens representanter och med geografisk fördelning i de sex sjukvårdsregionerna. Registerstyrgruppen och registerhållaren ska:
- utforma och utveckla registret i samarbete med nationella programområden (NPO)
- säkerställa att registret är användbart för förbättringsarbete, uppföljning och forskning
- säkerställa registrets datakvalitet
- återrapportera till berörda målgrupper.
Medlemmar i ett kvalitetsregisters styrgrupp ska deklarera jäv. CPUA-myndigheten ansvarar för jävsbedömning.
Vem ansvarar för vad i nationella kvalitetsregister
Vem ansvarar för vad i de nationella kvalitetsregistren?, vägledning (PDF) Pdf, 174 kB.
Registercentrum
Registercentrum stöttar kvalitetsregistren i frågor som rör teknisk drift, analysarbete, kliniskt förbättringsarbete och i arbetet med att göra att registerdata användbara.
Registercentrum Västra Götaland
Regionala cancercentrum
De sex regionala cancercentrumen (RCC) utgör registerstöd för ett tjugotal nationella kvalitetsregister inom cancerområdet.
Nationella kvalitetsregister på cancercentrum.se
Nationell nivå
Nationell samverkansgrupp för data och analys
Den nationella samverkansgruppen (NSG) data och analys har det strategiska ansvaret att stärka arbetet kring uppföljning, analys och kvalitetsregister inom hälso- och sjukvården.
Nationell samverkansgrupp data och analys
NAG kvalitetsregister
Nationell arbetsgrupp (NAG) kvalitetsregister arbetar på uppdrag av NSG data och analys. Arbetsgruppen arbetar bland annat med dessa insatsområden:
- Automatiserad informationsförsörjning
- Konsolidering centralt personuppgiftsansvarig myndighet (CPUA)
- Konsolidering registerplattformar
Stödfunktion
Stöd till kvalitetsregister ingår i stödfunktionen för nationellt system för kunskapsstyrning. Stödfunktionen är placerad på Sveriges Kommuner och Regioner (SKR).
Organisation nationellt system för kunskapsstyrning hälso- och sjukvård
Nätverk
Nätverk för juridik
Nätverket för juridik och nationella kvalitetsregister är ett forum för diskussion och samordning av rättsfrågor om nationella kvalitetsregister. Nätverkets huvudsakliga uppgifter är att främja och förmedla kunskap om aktuell lagstiftning och goda exempel till alla berörda inom kvalitetsregisterorganisationen, bland annat rapporterande vårdgivare, registerhållare, registercentrum, styrgrupper och centralt personuppgiftsansvariga myndigheter.
Nätverket är öppet för dem som känner engagemang för rättsfrågor om nationella kvalitetsregister, till exempel dataskyddsombud, regionjurister och registerhållare.
Kontaktperson: Manolis Nymark, jurist, Sveriges Kommuner och Regioner (SKR)
Nätverk för kommunikation
Det finns ett nationellt kommunikatörsnätverk för de kommunikatörer som arbetar på Registercentrum.
Kontaktperson: Ulrika Forsberg, kommunikatör, SKR