- Startsida
- Kunskapsstyrning vård
- Verksamhetsutveckling
- Patientmedverkan
Patientmedverkan
När patienter, brukare och deras närstående har möjlighet att medverka skapas bättre förutsättningar för att utforma en god och jämlik vård.
Allt fler förstår betydelsen av att fånga upp, ta tillvara och använda patienters och närståendes erfarenheter, upplevelser av och synpunkter inom svensk hälso- och sjukvård. Det gäller både i patientens egen vård, i förbättringsarbete och inom ledning och styrning. Patienterna och vårdprofessionerna behöver lära av varandra, och också se varandras kunskap som viktiga, kompletterande delar i utformningen av vården. Medan vårdprofessionerna har vetenskaplig expertis och beprövad erfarenhet om sjukdomar och behandlingar, har patienterna kunskap om sina egna resurser och förmågor, och av att leva med sjukdom och behandling. Patienter har också kunskap om att befinna sig i, och mellan de olika delarna av, hälso- och sjukvårdssystemet samt kraft att medverka i förbättringsarbete. Patientmedverkan behövs därför på individ-, verksamhets- och systemnivå. När patienter, brukare, närstående och patientföreningar medverkar ges det bättre förutsättningar för att skapa god service och hög kvalitet i hälso- och sjukvård.
Personcentrerad vård
Patienten är en person med egna resurser, förmågor och behov. Hur dessa egenskaper behandlas av andra människor kan göra stor skillnad. De kan uppmärksammas eller ignoreras, förstärkas eller förminskas. För att vården ska fungera bra krävs ett ömsesidigt förtroende mellan patienten och vårdpersonalen, samt en medvetenhet om att deras relation inte är jämlik. Vårdpersonalens expertis ger dem mer inflytande och ansvar, vilket måste balanseras mot patientens rätt till självbestämmande och integritet.
Personcentrerad vård innebär att patienter, deras närstående och vårdpersonal arbetar tillsammans. En viktig del i mötet mellan patient och vårdpersonal är att noggrant lyssna på patientens berättelse och erfarenheter, ofta med närstående närvarande. Detta kombineras med vårdpersonalens undersökningar och expertkunskap. Genom denna dialog kan man tillsammans komma överens om en vårdplan, som dokumenteras i ett patientkontrakt.
Personcentrerat förhållningssätt, SKR
Om personcentrerad vård, Göteborgs universitet
Patientmedverkan – en framgångsfaktor
Till stöd för en aktiv patientmedverkan finns i systemet för kunskapsstyrning både strukturer och verktyg. I de nationella programområdena bidrar patientorganisationerna med synpunkter och perspektiv, bland annat i den årliga verksamhetsplaneringen. I de nationella arbetsgrupperna medverkar patient- och närståendeföreträdare med sina perspektiv, erfarenheter och kunskap.
Mer om uppdraget som patientföreträdare i nationella arbetsgrupper
Samtal mellan patientföreträdare och Mats Bojestig
Ta del av samtal från den nationella lärandeträffen 2024 mellan Henrik Ånfors och Inger Roos, patientföreträdare, samt Mats Bojestig, ordförande styrgruppen för kunskapsstyrning.
Intervju med patientföreträdare
Här nedan intervjuas en patientföreträdare som har varit med i arbetet med standardiserat vårdförlopp inom cancersjukdomar.
Patientmedverkan i arbete med nationellt kvalitetsregister
Nationella kvalitetsregister ska följa upp kvaliteten i hälso- och sjukvården i flera dimensioner. Att systematiskt samla in uppgifter om hur patienter inom den allmänna hälso- och sjukvården och i den kommunala hälso- och sjukvården upplever sin hälsosituation och den givna vården är en viktig del. Detta ska vara utformat så att patienterna kan vara delaktiga i uppföljningen.
Patienters delaktighet
När många patienter deltar i utvecklingen och analysen av kvalitetsregister är det möjligt att jämföra resultat mellan olika vårdenheter i hela landet eller i en region. Arbetssätt, behandlingsmetoder, läkemedel och produkter som ger bra resultat för till exempel en viss grupp patienter och vilka som inte längre bör användas kan följas upp. Ju fler som är med i registret desto säkrare blir resultaten.
Bidrar med kunskap
Patienter kan delta i utvecklingen av enskilda kvalitetsregister genom att till exempel ingå i en styrgrupp eller referensgrupp för ett register. Patientföreträdare ska kunna bidra med unik kunskap då man väljer vilka mått ett kvalitetsregister ska innehålla för att bäst belysa patientnyttan med vårdinsatserna. Patientföreträdare kan också med fördel vara med och utforma hur resultaten presenteras så att de får den typ av information de önskar och på ett enkelt sätt.
Dokumenterad överenskommelse (patientkontrakt)
Syftet med den dokumenterade överenskommelsen (patientkontrakt) är att genom en gemensam överenskommelse mellan patient och vårdgivare säkerställa delaktighet, samordning, tillgänglighet och samverkan, med patientens perspektiv som utgångspunkt.
Om dokumenterad överenskommelse (patientkontrakt) på skr.se