- Startsida
- Kunskapsstyrning vård
- Verksamhetsutveckling
- Patientmedverkan
Patientmedverkan
När patienter, brukare, deras närstående och patientföreningar har möjlighet att medverka skapas bättre förutsättningar för att utforma en god och jämlik vård.
Allt fler inser betydelsen av att fånga upp, ta tillvara och använda patienters och närståendes erfarenheter, upplevelser av och synpunkter på svensk hälso- och sjukvård. Det gäller både i patientens egen vård och i förbättringsarbeten. Patienter och vårdpersonal behöver lära av varandra, och också se varandras kunskap som viktiga, kompletterande delar i utformningen av vården. Medan vårdprofessionerna har vetenskaplig expertis och beprövad erfarenhet om sjukdomar och behandlingar, har patienterna kunskap om sina egna resurser och förmågor att leva med sjukdom och behandling. Patienter har också kunskap om att befinna sig i hälso- och sjukvårdssystemet samt kraft att bidra till förbättringsarbete. Patientmedverkan behövs därför på individ-, verksamhets- och systemnivå. När patienter, brukare, närstående och patientföreningar har möjlighet att bidra ger det bättre underlag för att skapa god service och kvalitet.
Patientmedverkan – en framgångsfaktor
För att ge goda förutsättningar för en aktiv patientmedverkan finns i systemet för kunskapsstyrning både strukturer och verktyg. I de nationella programområdena bidrar patientföreningarna med synpunkter, bland annat i den årliga verksamhetsplaneringen. I de nationella arbetsgrupperna ingår patient- och närståendeföreträdare.
Mer om uppdraget som patientföreträdare i nationella arbetsgrupper
Intervju med patientföreträdare
Här nedan intervjuas en patientföreträdare som har varit med i arbetet med standardiserat vårdförlopp inom cancersjukdomar.
Patientkontrakt
Syftet med patientkontrakt är att genom en gemensam överenskommelse mellan patient och vårdgivare säkerställa delaktighet, samordning, tillgänglighet och samverkan, med patientens perspektiv som utgångspunkt.