- Startsida
- Kunskapsstyrning vård
- Om kunskapsstyrning
- Samverkan med patienter och närstående
Samverkan med patienter och närstående
Ett av målen med kunskapsstyrning är att identifiera och prioritera förbättringsområden tillsammans med patienten som en del av vardagen. Det gäller så väl i det enskilda mötet mellan invånare och hälso- och sjukvårdens medarbetare som att ha med patienters, brukare och närstående eller representanter för dessa i arbetsgrupper i utvecklingsarbeten.
Behov av patientens kompetens och kunskap
Kompetenser och kunskaper som patientföreträdarna behöver ha i de olika arbetsgrupperna varierar beroende på vilka frågor som gruppen arbetar med. Rekrytering av patienter eller närstående ska ske utifrån kunskapsbehov och att det kan vara såväl från patient- och närståendeorganisationer som på andra sätt.
Uppdraget som patientföreträdare
Arbetsgruppen tar fram en uppdragsbeskrivning för patientföreträdare, samt hur de ska ersättas för sin medverkan. Arbetsgrupper ser även till att företrädaren får goda förutsättningar att delta i arbetet, till exempel genom en introduktion och inkluderande arbetsformer. Till sin hjälp har arbetsgruppen en introduktionsutbildning samt en rutin för patientmedverkan.