- Startsida
- Kunskapsstyrning vård
- Om kunskapsstyrning
- Organisation
Organisation
Systemet för kunskapsstyrning bygger på en organisationsmodell med tre nivåer som samspelar med varandra.
Kunskapsstyrning är ett gemensamt arbete mellan Sveriges regioner och arbetsgivar- och intresseorganisationen Sveriges Kommuner och Regioner. Nationell samverkan i samspel ger underlag för lokala anpassningar och verktyg för en god och jämlik vård. Patientperspektivet finns på samtliga nivåer.
Patient och vårdteam
Här möter patienter och vårdgivare varandra. Här finns också vårdteam, stödsystem och verksamhetschefer. Det är här som systemet behöver skapa värde för att få effekt och göra skillnad för landets invånare. Här ska finnas tillgång till, och användning av, bästa möjliga kunskap i varje möte. Arbetet ska fokusera på patienternas behov och erfarenheter ska spridas vidare i systemet.
Sjukvårdsregion och region
På den här nivån finns sjukvårdsregioner, regioner med hälso- och sjukvårdsledning och samarbete med kommuner. De ska alla stötta vårdgivare i att använda bästa tillgängliga kunskap, men också att utveckla och förbättra verksamheter. Ledningsfunktioner behöver följa upp, fråga efter resultat och föra dialog om kvalitet med verksamheterna.
Nationell nivå
Den nationella nivån består av regioner i samverkan, SKR där stödfunktionen för systemet finns, och staten. Här ska samverkan underlättas mellan samtliga parter för att skapa effekt och minska dubbelarbete. Regioner och myndigheter bidrar till nationella insatsområden och kunskapsstöd, samt metoder att följa upp kvalitet och resultat i hälso- och sjukvård.